Friday, January 22, 2010

Alhamdulillah...Wa syukurillah...




Alhamdulillah...Wa syukurillah...
Bersyukur sepanjang waktu...

lagu yang seringkali kite dengar bile saja bukak tv untuk melihat sinetron2 disitu...
lagu yang baik yang membawe kite mengingat kembali nikmat2 yang telah Allah beri pada kita yang seringkkali kita abaikan.

Antara nikmat2 Allah yang dia berikan pada kite yang seringkali kita terlupe akan adanya ialah:
1. Nikmat anggota badan yang sihat dan sempurna yang kita boleh gunakan untuk beribadah,menuntut ilmu,beriadah, berukhuwah dan lain-lain.
2. Nikmat pakaian, tempat tidur, makanan, dan semua keperluan harian yang mana ianya masih menjadi kebutuhan bagi sesetengah penduduk di dunia.
3. Nikmat Iman dan Islam iaitu nikmat yang yang mana hanya orang betol2 memiliki iman sahaja akan merasakan nikmatnya menjadi seorang yang sentiasa dilingkungi hidayah Allah.
4. Nikmat kesusahan yang diberikan agar kite kembali kepada ajaran, perintah dan supaye kita menjadi lebih dekat kepada yang maha Esa.
5. Nikmat berukhuwah atas dasar persamaan akidah yang hanya boleh dipisahkan dengan hilangnya nyawa dari badan.
6.banyak lagi nikmat Allah yang tak terhitung banyaknya.
“Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Al-Nahl :18).

Fabiayyiala irabikuma tukazzibaan....
maka nikmat tuhanmu yang manakah yg telah kamu dustakan...

MasyaAllah...banyak betul nikmat yang kite tak sedarkan selama ini yang mana apabila ia di tarik baru kita akan merasa kehilangan.Saudara2 dan sahabat2, sebelum kita kehilangan nikmat2 ini marilah kiranya kita manfaatkan seluruhnya agar kita tidak merasa rugi apabila kite kehilangannye nanti...
Para ulama mengemukakan tiga cara bersyukur pada nikmat yang maha esa iaitu:

1.Bersyukur dengan hati:
kita mengetahui dan sentiasa menyedari bahawa seluruh nikmat yang kita peroleh setiap detik hidup kita tidak lain berasal dari Allah. Hanya Allahlah yang mampu menganugrahkan nikmat-Nya.

2.Bersyukur dengan ucapan:
Ungkapan yang paling baik untuk menyatakan syukur kita kepada Allah adalah hamdalah. Dalam sebuah hadist Rasulullah bersabda, “Barang siapa mengucapkan subhanallah, maka baginya 10 kebaikan. Barangsiapa membaca Laa ilaaha illa allah, maka baginya 20 kebaikan. Dan barangsiapa membaca Alhamdulillah, maka baginya 30 kebaikan.”


3.Bersyukur dengan perbutan:

Dalam erti perbuatan kita menggunakan setiap nikmat yang diberikan seperti diatas sekurang-kurangnya kearah kebaikan, iaitu agar ia dapat memberi manfaat kepada kita dan orang lain disamping menjadikannya sebagai satu ibadah kepada Allah.

sesuuai dengan ungkapn dari Abu Hazim Salamah bin Dinar yang berkata:
"Perumpamaan orang yang memuji syukur kepada Allah hanya dengan lidah, namun belum bersyukur dengan ketaatannya, sama halnya dengan orang yang berpakaian hanya mampu menutup kepala dan kakinya, tetapi tidak cukup menutupi seluruh tubuhnya. Apakah pakaian demikian dapat melindungi dari cuaca panas atau dingin?"

No comments:

Post a Comment